måndag 22 oktober 2012

HORUS ÖGA



Nu är jag äntligen klar med Horus öga. Jag fick ett par glascabbar av en vän. En hade formen av ett öga. Men hjälp av det, gjorde jag ett Horusöga på ett halsband med hjälp av diverse broderier. Det ska symbolisera tur, beskydd och lycka. Men jag la till en silvertår, som längre ner blev till ett hänge. Låset gjorde jag sedan av silvertråd och en lila, pytteliten glascabb.
Horus var son till Isis och Osiris, och avbildas som en falk i den egyptiska mytologin. Osiris var kung i Egypten, men Seth, en ond gud och Osiris bror, ville åt tronen och dödade kungen, när Horus var baby. Isis gömde då undan barnet, som ju var den rätte arvtagaren till tronen, och när han vuxit upp utmanade han Seth och vann, fick tronen och blev kung i Egypten. Detta enligt gudasagorna.

2 kommentarer:

  1. This is an amazing necklace with so much feelings behind it. I love it but I think I already said it sweetie :)

    SvaraRadera
  2. Yes you have, Allamej!
    Thank you for your comment anyway!
    It is good to see that it works with comments now.

    Hugggg!

    SvaraRadera